آموزش

جنگ و بازارآهن

تاثیر شایعات مبنی بر جنگ در قیمت آهن

در روزهای پایانی هفته گذشته اغلب محصولات فولادی مثل: میلگرد و تیرآهن و...، با اصلاح جزئی همراه بودند. قیمت انواع ورق ‌های گرم و سرد و انواع لوله ‌ها و پروفیل‌ ها نیز عمدتاً ثابت باقی ماندند و افزایش و کاهشی در پایان هفته گذشته برای آن ها گزارش نشد و یا افزایش و کاهش آن ها بسیار جزئی بود. عوامل مختلفی در این هفته قیمت محصولات فولادی اثر گذاشتند که اصلی ‌ترین آن انتشار اخبار سیاسی نظامی می ‌باشد. انتشار این اخبار پیش بینی دقیق روند آینده بازار آهن را دشوار کرده و همچنین در وضعیت کنونی نیز ثبات نسبی بازار و اصلاح را به هم ریخته است. انتظار می ‌رود تا با رفع محدودیت‌ های تولید و ثبات نسبی و اصلاح قیمت دلار در بازار فولاد، تا حدودی شاهد آرام گرفتن قیمت ‌ها باشیم. بر اساس آمارها و گزارش ‌ها دیروز قیمت اغلب محصولات فولادی مثل میلگرد در کارخانه‌ های تولید کننده ثابت باقی ماندند. اما، این موضوع در تمامی کارخانه ‌های میلگرد یکسان نبود و تعدادی از آن ها کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی را در محصولات خود اعمال کردند.

پخش آهن آلات تهران | صدرا آهن تیر 1403

اغلب مبادی ‌های فروش نیز نرخ میلگردهای ساده و آجدار خود را در سایزهای مختلف با افزایش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی معامله نمودند. تیرآهن نیز در روز گذشته شاهد نوسانات مختلفی بود و در اغلب کارخانه‌ های تولید کننده بین ۷۰ الی ۱۰۰ تومان کاهش و تجربه کرد. این کاهش قیمت برای مختص تمامی کارخانه ‌ها نبود و در برخی از آن ها شاهد ثبات قیمت ‌ها بودیم. شرکت‌ ها و مبادی ‌های فروش نیز قیمت انواع تیرآهن ‌ها را در سایزهای مختلف با افزایش ۱۰ الی ۵۰ هزار تومانی اعلام کردند. قیمت انواع ورق ‌ها نیز در روز گذشته به خاطر شایعات جنگی با نوسانات بسیاری همراه بودند و به نوعی از قیمت تیرآهن و میلگرد تبعیت کردند. به طور مثال: قیمت انواع ورق‌ های سیاه در اغلب کارخانه ‌های تولید کننده و شرکت‌ ها بین ۲۰۰ الی ۹۰۰ تومان کاهش یافتند و در اغلب مبادی‌ های فروش بین ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کردند. قیمت روز انواع ورق‌ های شیروانی، قیمت روز انواع ورق ‌های رنگی، قیمت روز انواع ورق ‌های استیل، قیمت روز انواع ورق ‌های گالوانیزه، قیمت روز انواع ورق ‌های روغنی، قیمت روز انواع ورق ‌های آلومینیوم و...، نیز در اغلب کارخانه ‌ها در روز گذشته ثابت اعلام شدند.
علاوه بر انواع ورق ‌های ذکر شده، در پایان روز گذشته در اغلب کارخانه ‌های تولید کننده پروفیل نیز شاهد ثبات قیمت ‌ها بودیم. به طوری که قیمت انواع پروفیل های ساختمانی و قیمت انواع پروفیل‌های صنعتی، در اغلب کارخانه ‌های تولید کننده و شرکت ‌ها عمدتا ثابت اعلام شدند. نرخ انواع لوله ‌ها مثل لوله ‌های درزدار، لوله ‌های بدون درز، لوله ‌های داربستی و...، هم به تبعیت از قیمت پروفیل‌ ها با ثبات همراه بودند. انواع نبشی ها و ناودانی ‌ها و سپری ‌ها نیز از این قاعده مستثنی نبودند و قیمت روز انواع نبشی‌ ها و قیمت ناودانی ها و سپری ‌ها در پایان روز کاری بدون تغییر اعلام شدند. با بررسی‌ های صورت گرفته به راحتی می ‌توان گفت که در روز گذشته قیمت اغلب محصولات فولادی تا حدودی دارای روند اصلاحی بودند. اما، این اصلاح قیمت ثابت نبود و در تمامی محصولات به طور یکسان وجود نداشت.
به طور مثال: کف قیمت میلگرد در پایان روز گذشته حدوداً به ۲۶ هزار تومان رسید و قیمت تیرآهن سایز ۱۴ و ۱۸ نیز تا قیمت ۳۲ هزار تومان اصلاح پیدا کرد. همچنین، قیمت تیرآهن‌ های سنگین نیز در روز گذشته با کاهش ۲۰۰۰ تومانی همراه بودند که اصلاح قیمت آهن آلات به دنبال اصلاح ۲۰۰۰ تومانی نرخ دلار پیش از تعطیلات رخ داده بودند. اما، پس از به پایان رسیدن تعطیلات، قیمت دلار مجدداً افزایش پیدا کرد که این امر باعث بروز نوسانات مختلف در بازار آهن شد. علاوه بر قیمت دلار، انتشار اخبار و شایعاتی مبنی بر جنگ و درگیری نظامی ایران موجب ایجاد ترس و هیجان در بازارهای مالی شده است و قیمت آهن دارای نوسانات بسیار زیادی می ‌باشد. اما، میزان تقاضا هیچ تغییری نکرده و همچنان در رکود به سر می ‌برد و پیش بینی می ‌شود که میزان تقاضای مصرفی و سرمایه ‌ای در روزهای آتی حتی ضعیف ‌تر نیز شود.

 

بازرگانی آهن آلات کسائی

تلفن:  35724525-061 الی 29 

تلفن همراه: 09022136185-09372908994 

آدرس: اهواز بازار آهن شرق خیابان اول پلاک 143

آدرس اینستاگرام: ahankassai@

زمان مطالعه: 3دقیقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *