آموزش

نحوه استفاده و کارایی بلت و انکر بلت

انکر بلت از تجهیزات بسیار کاربردی در صنایع مختلف هستند. در یک دسته‌بندی کلی انکر بولت‌ها از نظر نحوه برقراری اتصال در دو دسته انکر بولت مکانیکی و انکر بولت شیمیایی قرار می‌گیرند. نحوه استفاده از انکر بولت در انواع مختلف از نظر نحوه اجرا و ایجاد اتصال متفاوت است. در این گفتار به نحوه اجرا و نکات پیرامون نصب این دو نوع انکر بولت می‌پردازیم.

 

اجرای انکر بولت شیمیایی

در اجرای انکر بولت شیمیایی از رزین یا چسب‌های شیمیایی استفاده می‌شود. استفاده از چسب یا رزین در اجرای این انکر بولت اتصال بسیار محکمی را ایجاد می‌کند و معمولا برای بارهایی با وزن بالا از این نوع انکر بولت استفاده می‌شود. چون در اجرای انکر بولت شیمیایی ابتدا رزین یا چسب به داخل حفره تزریق می‌شود، به دلیل خارج شدن هوا از حفرات بتن، چسبندگی و توانایی باربری بتن به طور چشم‌گیری افزایش می‌یابد. در اجرای انکر بولت‌های شیمیایی برای قطر و عمق کاشت انکر بولت محدودیتی وجود ندارد و می‌توان با افزایش عمق حفره و قطر آن به افزایش توان باربری بتن کمک کرد. از مزایای شاخص اجزای انکر بولت شیمیایی می‌توان به عدم محدودیت برای استفاده در انواع سازه‌ها با مقاومت‌های گوناگون و هم‌چنین قابلیت استفاده تعداد زیادی انکر بولت با فاصله‌های خیلی نزدیک و فاصله کم از لبه در یک سازه اشاره کرد. البته انکر بولت‌های شیمیایی بعد از اجرا نیاز به صرف زمانی حدود 24 الی 48 ساعت دارند تا برای تحمل بار به آمادگی مطلوبی برسند.

مراحل اجرای انکر بولت شیمیایی

  • ایجاد حفره

در مرحله اول برای اجرا انکر بولت شیمیایی با استفاده از انواع مته‌های بتن، دریل‌های دستی یا الماسه حفره‌ای با عمق و قطر متناسب با انکر بولت ایجاد کرد.


  • پاکسازی

در این مرحله باید گرد و خاک داخل حفره را به صورت کامل پاکسازی کرد. برای پاکسازی کامل حفره ابتدا از دستگاه مکش هوا استفاده کنید، سپس به وسیله فرچه سیمی یا جارو داخل حفره را کاملا پاکسازی کنید و مجددا از دستگاه مکش برای تکمیل پاکسازی کمک بگیرید.

  • تزریق چسب و جانمایی انکر بولت در حفره

در این مرحله با استفاده از ابزارهای مخصوص مانند گان چسب مخصوص انکر بولت‌های شیمیایی در داخل حفره تزریق می‌شود. پر کردن حفره  تا دو سوم با چسب کافی است. بعد از تزریق چسپ انکر بولت را در حفره جای‌گذاری کنید.

نکات مهم اجرا انکر بولت شیمیایی

  • عمق و قطر حفره ایجاد شده را متناسب با نوع انکر بولت تنظیم کنید تا از هدر رفت مواد جلوگیری شود. البته در صورت لزوم در اجرای انکر بولت‌های شیمیایی می‌توانید عمق و قطر را حفره را به منظور تنظیم میزان باربری تغییر دهید.
  • اگر مرحله پاکسازی به خوبی انجام نشود مقاومت و باربری به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد، پس قبل از تزریق چسب از پاکسازی کامل حفره اطمینان حاصل کنید.
  • بعد از اتمام مراحل سه گانه زیر انکر بولت شیمیایی حدود ۲۴ الی ۴۸ ساعت بعد اماده بهره‌برداری خواهد بود.
  • قبل از انجام تزریق از داشتن تاریخ انقضا و شرایط نگهداری مطلوب مواد شیمیایی اطمینان حاصل کنید.
  • هنگام تزریق چسب نازل را تا انتهای سوراخ هدایت کنید تا از ایجاد فضاهای خالی و حفره جلوگیری شود.

 اجرای انکر بولت مکانیکی

در اجرای انکر بولت مکانیکی از مهارهای مکانیکی با نام عمومی رول بولت‌ها استفاده می‌شود. رول بولت‌ها در اشکال و متریال مختلف و متناسب با نوع اتصال مورد استفاده قرار می‌گیرند. در اجرای انکر بولت مکانیکی از طریق نیروی انبساطی و اصطکاکی رول بولت‌ها اتصال صفحه به بتن یا سایر مصالح پایه صورت می‌گیرد. انواع انکر بولت‌های مکانیکی شامل انکر بولت‌های غلافی، انکر بولت‌های لگ شید، انکر بولت‌های گوه‌ای، انکر بولت‌های ضربه‌ای و انکر بولت‌های دراپ‌این هستند. مراحل نصب و اجرای انکر بولت‌های مکانیکی به شرح زیر است.

مراحل اجرای انکر بولت مکانیکی

  • ابتدا سطح مورد نظر را به صورت کامل پاکسازی کنید تا اثری از گرد و غبار و سایر آلاینده‌ها روی سطح مورد نظر برای اجرا انکر بولت مکانیکی باقی نماند.
  • با توجه به قطر و عمق کاشت مورد نظر سوراخی در بتن یا سایر مصالح پایه ایجاد کنید.
  • انکر بولت مکانیکی را در داخل حفره ایجاد شده جانمایی کنید و توسط چکش‌های مخصوص انکر بولت را تا خط مشخص شده روی آن در حفره هدایت کنید، به گونه‌ای که نگهدارنده با واشر و مهره در تماس باشد.
  • در پایان با استفاده از آچار مهره‌ها را سفت کنید تا سر مخروطی انکر بولت مکانیکی بیرون از حفره دیده شود.

نکات مهم هنگام اجرا انکر بولت مکانیکی

  • هنگام ایجاد حفره به منظور افزایش دقت از اندازه‌های درج شده روی چکش سوراخ‌کاری برای اندازه‌گیری عمق مورد نظر کاشت انکر بولت استفاده کنید. برای ایجاد قطر مناسب هنگام سوراخ‌کاری از مته مناسب با نوع انکر استفاده کنید.
  • بهتر است برای سوراخ کردن مصالح پایه از مته الماسی استفاده کنید.
  • هنگام اجرای انکر مکانیکی ضربه‌ای نیازی به سفت کردن پیچ‌ها نیست بلکه باید با استفاده از چکش که سایز متناسب با انکر ضربه‌ای دارد ضرباتی به پین وارد کنید تا پین با انکر هم سطح شود.
  • هنگام اجرای انکر مکانیکی لگ شید انکر را از سر بسته آن در داخل سوراخ قرار دهید.
  • هنگام سوراخ‌کاری عموق سوراخ را چند میلی متر بیشتر کنید تا در صورت نفوذ گرد و خاک مطمئن باشید عمق کاشت مورد نظر رعایت شده است.
  • پس از اجرای انواع انکر بولت مکانیکی نیازی به صرف زمان برای گیرش نیست و این انکر بولت‌ها بلا فاصله قابلیت بهره‌برداری دارند.

نحوه استفاده از انکر بولت

نحوه استفاده از انکرهای مکانیکی و شیمیایی چه تفاوت‌هایی دارد

انکرهای شیمیایی و مکانیکی هر دو از توان باربری بالایی برخودار هستند. کاربردهای متنوعی برای هر کدام از انواع انکر بولت وجود دارد. هر کدام از انواع انکر بولت مزایا و معایبی دارند و بسته به نوع پروژه مورد نظر می‌توان یکی از انواع انکر را به دیگری رجحان دارد. در اینجا به بیان برخی از تفاوت‌های نحوه استفاده از این دو نوع انکر می‌پردازیم.

  • انکرهای مکانیکی بلا فاصله بعد از اتمام مراحل نصب قابلیت بهره‌برداری دارند اما انکرهای شیمیایی به مدت زمان کوتاهی نیاز دارند تا گیرش مطلوبی برای شروع بهره‌برداری پیدا کنند.
  • انکرهای شیمیایی محدودیت عمق کاشت ندارد. اما در انکارهای مکانیکی عملیات سوراخ‌کاری باید متناسب با نوع، اندازه و عمق انکر صورت گیرد و در صورت عدم دقت کافی در انجام سوراخ‌کاری استفاده از انکر مکانیکی غیرممکن خواهد بود.
  • نحوه اجرا و نصب انکرهای شیمیایی از انکرهای مکانیکی سخت‌تر است و هر گونه اشتباه در نصب انکر می‌تواند قدرت باربری را تا حد زیادی کاهش دهد.
  • چون هنگام نصب انکر بولت‌های مکانیکی ممکن است بین نگهدارنده و انکر فاصله کمی وجود دارد. امکان نشت در انکر بولت های مکانیکی بیشتر از انکرهای شیمیایی است.
  • انکر بولت های شیمیایی نسبت به انکر بولت‌های مکانیکی فشار بسیار کمتری به مصالح پایه وارد می‌کنند و در مواردی که مقاومت مصالح پایه قابل پیش‌بینی نیست یا انکرها در فواصل بسیار کم به کار می‌روند، استفاده از انکرهای شیمیایی ارجعیت دارد. البته انکرهای شیمیایی به نسبت قیمت بالاتری از انکرهای مکانیکی دارند.
  • به علت تزریق چسب یا رزین در هنگام اجرای انکرهای شیمیایی فضا و حفره‌ای ایجاد نمی‌شود و این موضوع باعث افزایش قدرت چسبندگی و ایجاد مقاومت و تنش تسلیم بالاتر نسبت به انکارهای مکانیکی می‌شود.  

بازرگانی آهن آلات کسائی

تلفن:  35724525-061 الی 29 

تلفن همراه: 09022136185

آدرس: اهواز بازار آهن شرق خیابان اول پلاک 143

آدرس اینستاگرام: ahankassai@

زمان مطالعه = 2 دقیقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *