آموزش

پروفیل فرانسوی

پروفیل فرانسوی و کاربردهای آن

چهارچوب های فلزی در انواع مختلف ساده، فرانسوی، مکزیکی و رومی تولید و بسته به نوع کاربرد در بخش های مختلف ساختمان سازی و صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از رایج ترین این پروفیل های فلزی ؛ پروفیل چهارچوب فرانسوی است که به دلیل ویژگی هایی مثل استحکام زیاد و ایمنی بالا به طور گسترده در صنعت ساختمان سازی و در ساخت چهارچوب در و پنجره استفاده می شود.

پروفیل فرانسوی چیست؟

پروفیل فرانسوی یا پروفیل چهارچوب فرانسوی نوعی مقطع فولادی است که به دو روش نورد گرم و سرد و از فولاد St37 و با استانداردهای ISIRI7336  و ISIRI 7338 ساخته می شود. استحکام و ظاهر زیبایی دارد و از آن در ساخت چهارچوب درب و پنجره ساختمان ها استفاده می شود.

(به محل اتصال در و پنجره به دیوار چهارچوب گفته می شود) .

ضخامت آن 2 میلی متر است.هر چند از ورق هایی با ضخامت 1/5 تا 2/5 نیز استفاده می شود. این نوع پروفیل از ورق سیاه ساخته شده و در شاخه های 6/6 متری با وزن حدود 23.7 کیلوگرم تولید و به بازار عرضه می شود. همچنین چهارچوب فرانسوی از نظر سطح مقطع نوعی پروفیل باز است که در ابعاد و اندازه‌های مختلف قابل تولید است .

فرایند تولید پروفیل فرانسوی

پروفیل فرانسوی از ورق سیاه St37   و با روش رول فرمینگ ساخته می شود. به این صورت که ابتدا ورق سیاه در کارخانه، به صورت رول از هم باز شده و با استفاده از دستگاه‌های برش، به ابعاد مشخصی برش داده می‌شود. سپس برای فرم دهی وارد رول فرمینگ می‌شود. در این قسمت، ورق تغییر شکل داده و به صورت چهارچوب فرانسوی درمی‌آید و در مرحله آخرین به وسیله ی دستگاه برش فلزی یا لیزری در شاخه‌های 6 متری برش داده شده و روانه بازار می شود.

مزایای پروفیل فرانسوی

از مهم ترین ویژگی ها و مزایای پروفیل چهارچوب فرانسوی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • 1- استحکام  ومقاومت زیاد
  • 2- ایمنی بالا
  • 3- طول عمر بالا
  • 4- سطح ظاهری مناسب
  • 5- انعطاف پذیر و قابلیت شکل پذیری بالا
  • 6- قابل بازیافت
  • 7- قیمت مناسب
  • 8- قابلیت جوشکاری
  • 9- قابلیت رنگ پذیری
  • 10- سرعت بالا در ساخت
  • 11- مقاومت در برابر حشرات موذی

معایب پروفیل چهارچوب فرانسوی

پروفیل فرانسوی با وجود مزایای زیادی که دارد؛ محدودیت هایی نیز دارد مانند :

  • 1- وزن بالا
  • 2- عایق نبودن نسبت به دما و صوت ( در برابر رطوبت مقاومت بالایی ندارد و بعد از مدتی زنگ می زند)
  • 3- نصب دشوار

کاربرد چهارچوب پروفیل فرانسوی

همان طور که اشاره شد رایج ترین کاربرد پروفیل فرانسوی در ساخت چهارچوب در و پنجره های فلزی ساختمان های مسکونی، تجاری، آموزشی، صنعتی و… می باشد. البته از آن در ساخت فریم در و پنجره های پی وی سی و آلومینیوم هم می توان استفاده کرد. ساخت نرده بر روی پله ، نرده های کنار جدول و پیاده رو ها نیز از دیگر کاربرد های پروفیل فرانسوی است.

تفاوت چهارچوب فرانسوی با چهارچوب مکزیکی

این دو چهارچوب کاربرد تقریبا مشابهی دارند و از هر دو در ساخت چهارچوب درب و پنجره استفاده می شود. اما تفاوت بین آنها در شکل ظاهری و سطح مقطع آنهاست. به عبارت دیگر خم چهارچوب مکزیکی بیشتر از نوع فرانسوی است و در ساخت آن از آهن بیشتری استفاده شده است و به طبع، وزن آن ( 28-29 کیلوگرم) و سنگین تر از نوع فرانسوی است.

قیمت پروفیل فرانسوی

از آنجایی که پروفیل فرانسوی از ورق سیاه حاصل می شود؛ بنابراین قیمت آن نیز وابسته به قیمت ورق سیاه است و هر گونه افزایش و کاهش قیمت بر آن تاثیر می گذارد. همچنین عوامل دیگری مانند نوع چهارچوب، ابعاد و ضخامت ورق ، شرکت تولید کننده، نرخ ارز، تورم داخلی، میزان عرضه و تقاضا و… نیز تاثیر گذار هستند.

سخن آخر

یکی از بهترین پروفیل‌های موجود برای ساخت درب و پنجره، چهارچوب فرانسوی است که به دلیل دوام و ایمنی بالا در ساخت چارچوب درب و پنجره استفاده می شود. 

بازرگانی آهن آلات کسائی

تلفن:  35724525-061 الی 29 

تلفن همراه: 09022136185

                 09372908994 

آدرس: اهواز بازار آهن شرق خیابان اول پلاک 143

آدرس اینستاگرام: ahankassai@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *